Pagina's

07 augustus 2014

De papa tag

Ik zag deze tag bij MommyToBe.nl en dacht dat vind Kay vast leuk om in te vullen! Hij vind het leuk om dit soort lijstjes in te vullen en wil graag af en toe ook iets op mijn blog schrijven, dit is dus een mooie gelegenheid voor wat woorden van Kay. Op naar de 10 vragen dan maar...

1. Hoeveel kinderen wilde je voordat je vader werd? Is dat aantal veranderd sinds je vader bent geworden?
Ik wilde minimaal 1 kind en dan het liefste een meisje. Dat is enigszins veranderd toen ik een zoon kreeg, toen was ik heel blij dat mijn eerste een jongen was.

2. Hoeveel kinderen heb je op het moment? (geslacht en leeftijd)
Een zoon van 1 jaar en 3 maanden oud. (Maar dat wisten jullie allang)

3. Zijn de kinderen gepland of een verrassing?
Ik heb dit altijd een rot vraag gevonden, omdat mensen die de vraag stellen ervan uit gaan dat het ongepland was.
En gepland vind ik ook zo een rot woord. We wilden gewoon een kindje en hebben niks gedaan om het te voorkomen. Echt plannen noem ik dat niet, daar stel ik me meer een medisch traject bij voor met allerlei behandelingen om zwanger te worden.

4. Wat vind je het leukste aan papa zijn?
Zal ik opnoemen wat ik het minst leuk vind, dan ben ik een stuk sneller klaar. POEPLUIERS! haha.
 
Ik ben iemand die graag anderen leert wat hijzelf weet en als papa kan dat natuurlijk heel goed. Ik ben dan ook enorm trots dat ik Nim inmiddels heb geleerd met zijn auto te rijden (i.p.v. gooien) en bijpassend geluid te maken. Ik heb hem geleerd wat zijn bal is en Nim kan zowaar op commando apporteren (woef).
Als hij nog wat groter is en wat meer kan begrijpen wil ik heel graag met hem naar musea om van alles te vertellen over vroeger, maar ook over nu en hoe alles werkt.
 
Maar het aller aller aller leukste is natuurlijk elke knuffel die hij je geeft en de verliefde blikken die hij je daarbij kan geven.
 

5. Hoe vond je het toen je hoorde dat je vader zou worden?
Als kind weet je altijd heel goed wat je wilt worden, ik was niet anders, behalve dan dat ik graag vader wilde worden in plaats van brandweerman of piloot of soldaat (al heb ik die laatste ook overwogen). Papa was het voor mij en je kan je dus wel voorstellen hoe blij ik was dat ik nu eindelijk mijn droombaan heb.

6. Wat was het eerste wat je dacht toen je je kind(eren) zag?
Heel goed weet ik het niet meer, er gebeurde op dat moment zoveel en ik had naast de zorg voor Pauline er ineens zoveel meer zorg bij vanwege hem dat ik weinig tijd had om na te denken.

Ik denk dat het een combinatie was van: hehe eindelijk, nu kan ik ook eindelijk van hem gaan genieten en voor hem gaan zorgen. Maar stiekem ook een beetje van hehe eindelijk, kan ik zo eindelijk even gaan zitten (ik stond namelijk al 10 uur lang on afgebroken op mijn benen).

7. Wat is het meest uitdagende / belonende van het vader zijn voor jou?
In het begin was ik vaak onzeker, omdat ik niet altijd wist wat ik moest doen. Het overwinnen van de onzekerheid was dus het meest uitdagende van alles.
Het belonende is dan dat je op een gegeven moment merkt dat je het goed doet en dat ondanks wat er ook gebeurt Nim de volgende ochtend je in zijn bedje weer staat op te wachten met een dikke glimlach en klaar om te knuffelen.

8. Welk advies zou je papa’s to be geven?
Betrokken zijn zoveel als je maar kan. Betrokken bij de zwangerschap, betrokken bij de bevalling en vooral ook betrokken bij de zorg voor je kind.

Daarmee maak je niet alleen je vrouw/vriendin dolgelukkig, maar ook je kind en alles wat je nu investeert krijg je later dubbel en dwars terug.

9. Heb je papa-tijd? En zoja, hoe breng je dit door?
Vanaf de eerste week heb ik elke vrijdag Papa-dag (de dag dat alles mag).
Wat we gaan doen varieert heel erg. Dierentuin, Intratuin, Wandelen, Spelen, Boodschappen en soms ook gewoon lekker thuis hangen. We hebben zelfs samen een paar keer in de tuin geklust (althans ik, Nim speelde in het gras) en soms gaan we spontaan bij Opa en Oma op bezoek.

10. Wat is je favoriete familie activiteit?
Het maakt me niet zoveel uit wat we doen, zolang we maar met zijn 3en zijn.
Maar stiekem vind ik het heel erg leuk om naar een dierentuin te gaan of wandelen in een mooie tuin of natuurgebied.

3 opmerkingen: