Pagina's

29 mei 2014

Favoriete kinderboeken #1

Helaas heb ik Nim nog niet zo ver dat hij op de bank ploft en gezellig samen een boekje wil lezen. Hij rukt het boekje vaak uit onze handen en mietert het weg of hij slaat het opzij om zo gauw mogelijk de bank af te komen (vaak met hoofd naar beneden en met een klap op de grond, auw!). Natuurlijk hoop ik dat hij er over een tijdje wel het geduld voor heeft en graag voorgelezen zal willen worden. Kay heeft van vroeger nog heel wat boekjes die allemaal op een plank in Nim zijn kamertje staan, maar ik vond het ook wel heel erg leuk om wat nieuwe boekjes te gaan verzamelen zodat we hem deze later ook mee kunnen geven voor zijn eventuele eigen kind(jes).
Ik ben nogal gek op boekjes die een prachtige kaft hebben! We hebben dan ook 2 plankjes in mini zijn kamertje hangen waar de mooiste en leukste boekjes op mogen staan. Vandaag deel ik de 2 leukste boekjes die Nim op zijn plankjes heeft staan.

 
Mama Kwijt
Dit boekje gaat over een klein uiltje dat op een dag uit zijn nest valt, hij gaat  samen met eekhoorn op zoek naar zijn mama en passeert allemaal andere dieren. Het kleine uiltje beschrijft telkens een kenmerk van zijn mama en dan denkt eekhoorn te weten wie zijn mama is. Uiteindelijk vinden ze gelukkig zijn mama weer. De illustraties zijn heel eenvoudig maar echt super mooi, echt om blij van te worden. Ze vertellen ook mooi het verhaal van wat er geschreven word.

Het boekje kost 12,95 en was in 2012 Prentenboek van het jaar!


Piepklein Taartje
Het lieve boekje piepklein taartje gaat over het olifantje Olleke. Ze is op een volwassenen feestje en mag niet teveel in de weg lopen. Ze krijgt honger maar haar papa en mama zeggen dat ze ergens anders moet gaan spelen. Ze kan nergens bij want ze is te klein. Dan ontdekt ze een gaatje in de muur, een muizengaatje. Achter dat gaatje word een muizenteevee programma gefilmd over het bakken van een taartje. Precies genoeg voor kleine Olleke.
Het word rijmend geschreven en dat is heel erg leuk. De tekeningen in dit boekje zijn een stuk minder eenvoudig maar wederom prachtig! Er is genoeg te zien en aan te wijzen.

Het boekje kost 12,95 en het leuke is is dat het recept voor het taartje op de laatste bladzijden te vinden is.

2 opmerkingen:

  1. Piepklein taartje ken ik niet, maar klinkt wel leuk! Mama kwijt vind ik echt een geniaal boek. Vrij simpel, maar ik vind het zo leuk geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa, mama kwijt is het aller aller leukst! Ben benieuwd hoe Nim het gaat vinden als hij het snapt :)

      Verwijderen